2018 - Francie, Belgie a Holandsko

Cestopis - deník

Den 1
sobota 26.5.2018,  22°C, 9:00 h, Třebívlice CZ
tacho 6515 km, ujeto  764 km

Ráno dobalujeme a vydáváme se na krátkou jarní dovolenou. Auto je vesměs připraveno a tak nám balení nezabírá moc času. Většinu jsme připravili už včera večer. Můžeme vyrazit brzo ráno. Jedeme do Mostu a pak dál po silnici č. 13 na Chomutov a Karlovy vary. Tankujeme (2300 kč, 70 l, 32.9 kč/l, tacho 6600 km). Dáme si na pumpě ještě svačinu a kafe. Venku je 22°C. Pokračujeme dál k hranicím s Německem. Přejíždíme je ve 12h. Najedeme na dálnici A9 směrem na jih. Po několika km měníme dálnici na A6. Jedeme na Norimberk. Za Norimberkem zastavujeme na pauzu a jídlo. Po obědě jedeme dál na Heilbron. U Heibronu se dostáváme do zácpy. Opravují tu dálnici. Je tu omezení a na jeho konci je ještě bouračka. Jedeme v ní asi 4km cca 1h. Po A61 míříme na Saardbricken. Objedeme Frankfurt a napojujeme se na zpět na A6. Před Saardbrickenem zastavujeme na další pauzu. Dáváme si odpolední svačinu. Je už skoro 17h. Pokračujeme dál a po pár km jsme ve Francii. Po dálnici A4 jedeme na Metz. Dojíždíme k mýtu, kde platíme 7,5e za první úsek. Naúčtovalo nám to vyšší sazbu za karavan. Nejspíš asi kvůli markýze, kterou máme na střešním nosiči a tím jsme se dostali s výškou nad 2m. Projedeme okolo města a pokračujeme stále po A4 na Paříž. Po asi 50km sjíždíme z dálnice na Verdun. Platíme druhé mýto na sjezdu 5,1e. Zadáváme do navigace adresu kempu, který jsme si našli na netu. Měl by být v Chatillon sous de Cotes. Po asi 15km přijíždíme do kempu u rybníka. Domlouváme se s paní majitelkou na ceně 13e za noc. Vybereme si místo na ubytování. Zaparkujeme a během chvilky máme hotovo. Děláme si večeři. Během dne byla teplota 31°C. Po cestě jsme chytly malinkou přeháňku až tady ve Francii.

Den 2
neděle 27.5.2018,  23°C, 9:00 h, Chatillon sous de Cotes F
tacho 7279 km, ujeto 26 km

Vstáváme a venku je pěkně. Děláme si snídani a pomalu se zatahuje. Občas i trochu kape. Když přestane, jdeme se podívat do vesnice. Ve vesnici toho moc není a je tu dost mrtvo. Pokračujeme dál po silnici směrem na Eix a k památníkům okolo Verdunu. Na nebi se honí mraky a vypadá to, že by zase mohla přijít nějaká přeháňka. Tak nechceme riskovat a někde zmoknout. Rozhoduji se vrátit do kempu pro auto. Holky chtějí jít dál po silnici. Naložím je někde po cestě. V kempu musím sbalit markýzu a uklidit věci. Začíná poprchávat, doufám, že holky nezmoknou. Jedu stejnou cestou kudy jsme před chvíli šly pěšky. Dohoním je až u křižovatky u vesnice Molinulle. Naložím je a jedeme dál přes Eix k hlavní silnici. Najedeme na ní a kousek se vracíme zpět k Verdunu. Odbočíme doprava k památníkům u Verdunu. Jedeme k muzeu a zaparkujeme u cesty. Na levé straně je kaple. Mezi silnicí a kaplí je les. Za 1. světové války tu všude okolo bylo bitevní pole. Stále tu všude jsou krátery od vybuchlých granátů. Je jeden vedle druhého.  Jsou u nich i cedulky s popisem jaká puma kde vybouchla. Prohlédneme si kapli a jdeme dál cestou mezi stromy. Dojdeme na křižovatku a na její protější straně jsou další památníky. Napravo je pak hlavní památník Doulevile. Je to takový bílý tunel s věží uprostřed. Před ním je hřbitov padlých vojáků. Okolo jsou ještě další památníky. Prohlédneme si všechny památníky a nakonec jdeme lesem k pevnosti Doulevile. Po obou stranách silnice jsou zákopy, ve kterých se bojovalo a kterými se vojáci dostávali na bojiště. Zákopy spojovaly bojiště s pevností. Končí u tunelu vedoucí do vnitřních chodeb pevnosti. Jdeme do pevnosti a na nádvoří platíme vstupné. Děti do 8 let mají vstup zdarma. Rodinné vstupné je za 25e. Mají tu průvodce v různých jazycích i v češtině. Pevnost je rozsáhlá se spoustou chodeb. Je tu několik pater s chodbami a místnostmi. Různé místnosti sloužily vojákům jako ubikace koupelny, WC, sklady a podobně. Zajímavá je Desinfekční nebo Generátorová místnost. Spojovaly také dělostřelecké věže a střílny. Jedna vysouvací věž vážila 36 tun. Měla protizávaží, které vážilo stejně. Vysouvala se ručně a trvalo to 2 minuty. Náboj do děla vážil 43 kg. Vracíme se labyrintem chodeb ven. Jdeme se podívat nahoru nad pevnost. Je tu spousta střílen a okolo je příkop. Ve stěně příkopu v každém rohu jsou střílny, které ho hlídaly. Vracíme se k hlavnímu památníku a u něj se dáváme cestou vedoucí vlevo do lesa. Projdeme lesem a vycházíme přímo u muzea. V muzeu se platí vstupné dospělý 11e a děti 7e. Rodinné vstupné je zase za 25e. Dostaneme slevu na 22e. Muzeum je velké se spoustou exponátů. Je tu vystavené snad vše od nábojů, granátů přes pušky, uniformy až po děla, vojenská auta a letadla. Vracíme se zpět k autu. Jedeme zpátky do kempu, kde trávíme zbytek dne relaxem u vínka.

Den 3
pondělí 28.5.2018,  18°C, 9:00 h, Chatillon sous de Cotes F
tacho 7305 km, ujeto 30 km

Dnes vstáváme a venku je zase zataženo jen neprší. Dáme si snídani a po ní se chceme jet podívat do města Verdun. Zaparkujeme v ulici, po které jsme přijeli. Je to kousek od centra a parku. Projdeme parkem a dorazíme k mostu přes řeku Meuse. Za mostem je brána vedoucí do centra města. Na levé straně je v řece nějaký vodotrysk a okolo parkují lodě. Přejdeme na most a zastavíme se u brány. Potom jdeme dále po břehu řeky okolo lodí a vodotrysku. Po pěší zóně projdeme na vedlejší souběžnou ulici. Je tu pomník se spoustou schodů. Na hoře je socha rytíře s mečem a po stranách jsou děla. Procházíme se uličkami a dojdeme k vodárně u Citadele haute. Je tu dům s bránou. Místní utečou, když si chci bránu vyfotit. Pak jdeme dolů ke katedrále Notre dame Verdun. Zajdeme se podívat dovnitř. Jsou tu pěkné vitráže. Chvilku se tu zdržíme a pokračujeme dál volů k řece. Podle turistických značek se jdeme podívat na Citadelu Souterraine du Verdun (podzemní citadela).  Je tu tunel vedoucí do kopce pod městem. Platí se tu vstupné pro dítě 5e a pro dospělého za 9e. Rodinné vstupné je 22e. Zaplatíme a čekáme, než přijede vozík. Do něj nastoupíme, ale chce to mít bundu. Uvnitř je jen 7°C. Celá prohlídka se absolvuje ve vozíku. Projíždíme tunely a místnosti. Je tu různá výzdoba, fotografie, pouští se ti videa, které ukazují, jak se tu žilo za války. Plánovalo se tu jak a kde bojovat, vařilo se tu, nocovalo a tak podobně. Je to dost zajímavě uděláno. Také je tu jedna číst, kde před vámi jede plátno a na něm se promítá jako byste běhaly v zákopech. Po prohlídce se zastavíme u stánku na něco k jídlu a na kafe. Vracíme se zpátky do centra a k autu. Zajedeme do obchodu na konci města, kde doplníme nějaké zásoby jídla. Vracíme se zpět do kempu. Teplota je na 26°C. Pomalu se zatahuje a za chvilku se přižene i bouřka. Přestává asi po hodině. Uděláme si večeři. Venku se po bouřce docela ochladilo. Večer trávíme u karavanu, po setmění se na nás ženou dvě bouřky. Vypadá to na pěkný šupec. Jdu dát sprchu a po cestě nazpět už začíná kapat. Sotva zalezu do auta tak už je to tu. Slejvák a bouřka, trvá to ani nevím jak dlouho.

Den 4
úterý 29.5.2018,  20°C, 9:00 h, Chatillon sous de Cotes F
tacho 7335 km, ujeto 321 km

Venku je zataženo a prší. Na chvilku vykoukne slunce. Balíme a venku je 18°C. Jedeme k hlavní silnici a vzdáváme se na opačnou stranu, než minule. Projíždíme parkem Verdun. Dojedeme jinou cestou na křižovatku u muzea. Projedeme kolem a dojedeme k památníku Doulevile. Jedeme dál, až se dostaneme ven z parku na opačné straně. Dojedeme k silnici D964vedoucí z Verdunu na Sedan. Jedeme po ní asi 20km a pak se zase zatahuje a začíná kapat. Před městem najíždíme na dělnici N58 a po pár km jsme v Belgii. Najedeme na dálnici A4 a jedeme po ní na Namur. Déšť sílí a na dálnici je pěkný slejvák. Teplota klesá na 16°C. Projedeme městem a míříme dál na Brusel. Přestává pršet až před Bruselem. Zastavujeme na oběd a kafe. Po obědě jedeme dál. Zastavujeme na dotankování (110 e, 71.7 l, 1.54 e/l, 7547 km). Platí se kartou, je to samoobsluha. Jedeme po obchvat Bruselu. Provoz je tu hustší, ale i tak to docela jde. Najedeme na A10 na Gent. Je to už jen pár desítek km. Sjíždíme z dálnice na sjezdu do města Gent. Dojedeme na okraj města, a jak na potvoru začne stávkovat navigace. Nakonec se vypne a nejde spustit. Celý den jí člověk nepotřebuje, a když jo, tak nefunguje. Hledání kempu bude asi docela zajímavé. Zaparkujeme na jednom parkovišti. Zkouším tu restartovat navigaci. Nakonec se spustí, ale poškodily se mapy. No skvělý. Tak jdu za jednou paní co je u auta vedle na parkovišti. Najde mi kemp v jejím telefonu a ukazuje mi cestu jak se tam dostat. Máme se vrátit sjet k řece a okolo ní se držet podle cedulí na Eeklo. Orientační bod je veslařský kanál. Podekuji a jedeme podle rady. Vrátíme se na dálnici v opačném směru a podle cedulí na Eeklo se dostáváme k břehu řeky. Podle řeky jedeme dál a dojedeme k nějakému veslařskému nebo jacht klubu. Tak sem to celkem šlo. Jede okolo auto. Ptám se řidiče na adresu, ale to neví kde je. Tak zkouším, jestli neví, kde je ten veslařský kanál. Ten zná. Je to o jednu odbočku dál. Musí se odbočit doprava. Jedeme podle rady a kanál najdeme vcelku bez problémů. Zde už jsou cedule ukazující na kemp. Tak jedeme podle nich a za chvilku jsme v kempu na recepci. Kemp se nachází na pravé straně veslařského kanálu v nějakém parku u jezera Blaarmeersen. Zajdu na recepci a ubytujeme se. Mají tu už hlavní sezónu a cena tomu odpovídá. Na den 37 e. Je tu parkoviště pro karavany, ale není to WC ani sprcha. Ubytujeme se tu a je celkem brzo, tak se jdeme projít okolo kanálu. Jsou tu stezky pro cyklisty a běžce. Spousta místních tu sportuje. Holky vytahují koloběžky. Vracíme se zpět do kempu, kde si uděláme večeři a zbytek večera trávíme relaxem u karavanu. Okolo poskakují zajíci.

Den 5
středa 30.5.2018,  22°C, 9:00 h, Gent B
tacho 7656 km, ujeto 0 km

Venku je zataženo, ale jinak docela teplo a příjemně. Dáváme si snídani a po 9h se vzdáváme ven do města. Jdeme ke kanálu a podél něho jdeme na jeho vzdálenější konec. Pak přejdeme na jeho druhou stranu. Na konci kanálu je vodotrysk. Jdeme okolo nemocnice mezi uličky směrem do centra města. Vedle vede menší vodní kanál. Po chvilce dorazíme na nábřeží u řeky Graslei. Kotví tu lodě, přes kanál vede sousta mostů. Některé z mostů jsou otáčecí, aby mohly proplout i o něco vetší lodě. Na druhé straně je malý park se zvláštními stromy. Procházíme se městem a koukáme na pěkné domky na nábřeží. Na jedné straně kanálu jsou domy postavené přímo u vody. Na druhé straně je chodník s cestou a za ní jsou pak postavené úzké domy. Na cestě před domy jsou předzahrádky s posezením a markýzami. Dojdeme na náměstí okolo kostela. Uprostřed je kanál, a okolo jsou domy s krásnými fasádami. Jejich průčelí je špičaté se spoustou oken. Kotví tu loďky pro turisty. Zde turisty nalodí a pak s nimi jezdí po kanálech a ukazují jim město. Jdeme k hradu Gravenstein. Vstupné je 10e pro dospělého a děti do 19 let mají vstup zdarma. Po zaplacení si jdeme hrad prohlédnout. Je tu spousta chodeb a místností s výzdobou a exponáty. Vylezeme až na hradby a jinou cestou se dostáváme zase zpět dolů do jiných místností. Prohlídka hradu je pěkná. Opouštíme hrad a jdeme k hostelu Belfort a st. Baafskatheoraal. Vedle hradu je malé náměstí se sloupem. Okolo stojí domy s hnědobílými fasádami a bílými okny. Cestou koukáme na staré kamenné domky se spoustou mansard. Vracíme se zpět na náměstí Korenmarkt okolo st. Niklaaskerk. Všude jsou pěkné domy s krásnými fasádami. Jezdí tu tramvaje a na náměstí je spousta kaváren s venkovním posezením. Také je tu kostel s pěknou věží.  Odpoledne se vracíme směrem zpět ke kanálu Leie. Zastavíme se v jedné kavárně na kafe na břehu kanálu. Později opouštíme centrum a vracíme se k veslařskému kanálu. Zastavíme se cestou v obchodě na doplnění zásob. Je pěkné teplo 28°C. Dojdeme do kempu, kde trošku odpočíváme a později si uděláme večeři. Holky si jdou hrát na hřiště. Sprchy v kempu jsou docela katastrofa na to, co to tu stojí. Je tu jen jedna sprcha normální a jedna pro invalidy. Voda teče tak nějak sporadicky a nejlepší je provozní doba sprch. Potom už nejde ani rozsvítit.

Den 6
čtvrtek 31.5.2018,  20°C, 9:00 h, Gent B
tacho 7656 km, ujeto 0 km

Vstáváme a venku prší, k rámu jsem musel uklidit věci, aby nebylo vše mokré. Dáváme si snídani a stále drobně poprchává. I přes to se po 10h vydáváme na cestu k vlakovému nádraží. Vlakové nádraží je na pravé straně od konce veslařského kanálu. Za kanálem přejdeme most a za ním se dáváme druhou ulicí doleva. Po cestě se zastavujeme v lékárně pro oční kapky. Ally má zase červené oči a kapky, které jsme měly, už nám došly. Dojdeme na nádraží a už neprší. Kupujeme se s pomocí jedné paní zpáteční jízdenku Gent – Bruggy. Pro všechny je cena 27e. Vlak přijede asi za 10 min. Jdeme na perón 12, kde ještě pár minut čekáme. Po chvilce vlak přijíždí. Nasedneme a vydáváme se na cestu. Cestou stavíme jen jednou a naše druhá zastávka jsou Bruggy. Na nádraží jsou turistické informace. Vezmeme si tu mapu města. A vydáváme se do města ulicí vedoucí přímo od nádraží. Dojdeme ke kostelu st. Salvatorskathedraal. Jdeme sál uličkami se starými domy a obchůdky. Okolo dalšího kostela dojdeme na hlavní náměstí v Bruggách. Hodně domů má cihlové fasády. Zastavíme se v jednom malém parku se sochou. Hlavní náměstí je vydlážděné s nádhernou radnicí. Jedna z budov Belfor Bruge má uprostřed zvonici s hodinami. Na náměstí je spousta kaváren a restaurací. Také tu najdete koňské kočáry pro svezení turistů. Většina domů má pěkné špičaté fasády s bílými okny. Uprostřed náměstí je kruhový podstavec s několika sochami. Okolo jsou stožáry s vlajkami. V jedné vedlejší uličce si holky dávají v jedné vaflárně klasické belgické vafle. Dělá se pěkně. Jdeme na jedno vedlejší náměstí De Burg, kde je kostel Basiliek het Heilig Bloed. Kostel nebo basilika s krví Krista. Vstup do basiliky tvoří kolmá přístavba se zlatými sochami. Jdeme se podívat dovnitř. Vnitřek kostela je naprosto úžasný, nádherné malby a výzdoba se zlatým oltářem. V oknech jsou pěkné vitráže. Z náměstí jdeme uličkami okolo kanálů do parku u řeky. Dojdeme na jedno menší náměstí, kde je socha. Odtud dojdeme až k řece nebo ke kanálu. U řeky je park s větrnými mlýny. Projdeme se tu okolo a chvilku si tu odpočineme. Vracíme se jednou branou zase zpět do centra města ke kanálům a uličkami se starými cihlovými domy. Zastavíme se na trhu. A dojdeme k muzeu a pak jdeme do parku s kachnami a labutěmi. Jdeme parkem okolo kanálu a vycházíme kousek od nádraží. Zastavíme se v Carefouru na nádraží, kde zase doplníme nějaké zásoby. Pak jdeme na vlak a vzdáváme se na zpáteční cestu do Gentu. Ten nestaví po cestě nikde. Za chvilku jsme zase zpátky. Na nádraží holky dostávají mléko. Jdeme do kempu stejnou cestou, jako jsme šli sem. Venku je pěkně a teplo. Dojdeme do kempu, kde klasicky trávíme zbytek dne. Když se chceme jít umýt tak zjišťujeme, že jsou sprchy zamknuté, tak se to musí zvládnout v umývárně.

Den 7
pátek 1.6.2018,  16°C, 9:00 h, Gent B
tacho 7656 km, ujeto 182 km

Vstáváme a balíme. V noci zase pršelo. Dáváme si snídani a po ní jdeme na recepci zaplatit. Po chvilce máme vše hotovo a vzdáváme se z kempu na silnici vedoucí okolo veslařského kanálu. Dojedeme k silnici, po které jsme sem přijeli. Musíme se dostat na druhý břeh. Vracíme se zase okolo řeky k dálnici. Najedeme na ní a jedeme zpět směrem na Brusel. Hned na první křižovatce sjíždíme na jinou dálnici E17 vedoucí na Antverpy. Dálnice je docela plná, ale jede to. Začíná více pršet. Mineme Antverpy a jedeme dál na Bredu po E19. Po chvilce a několika km jsme v Holandsku. Zastavujeme na parkovišti na pauzu na oběd a kafe. Jedeme dál po A16 na Rotterdam. Projíždíme okrajem města a mineme sjezd. Sjíždíme hned na dalším vedoucí na N210 směrem Krimpel. Jedeme po silnici směrem od města a pak to někde projedeme na tu správnou. Nechceme se motat v centru okolo dálnice. Jedeme směrem na Shoonhoven a hledáme kemp. Najdeme značky na kraji Bergambachtu. Jedeme po silnici N478 k řece De Lek. Silnice se vrací asi 3km po břehu řeky zpět. A po chvilce jsme u recepce kempu, ta je hned vedle silnice. Sháníme majitele. Ten seká trávu, tak se sním, domlouváme, že papíry vyřídíme později. Jdeme si najít nějaké místo, kde se ubytujeme. Jakmile jsme s tím hotovi, začíná zase pršet. Ochlazuje se. Jdu na recepci, kde platím 20e za noc. Před kempem je autobusová zastávka. Jdeme na autobus a jedeme zpět do města. Vystupujeme v centru a jdeme si prohlédnout městečko. Moc toho tu není a je i liduprázdno. Procházíme se uličkami s cihlovými domky s obchody. Koukneme i na pěší zónu. Nakonec se zastavíme v obchodě, kde doplníme nějaké zásoby. Do kempu se vracíme zase autobusem. V kempu si uděláme jídlo. V kempu zase více prší. Tak jdeme spát. Prší i v noci.

Den 8
sobota 2.6.2018,  16°C, 9:00 h, Bergambacht NL
tacho 7838 km, ujeto 0 km

Vstáváme a venku neprší. Je zataženo a docela zima. Do bot, které jsme nechali venku u auta nám nalezli slimáci. Ally jednoho zašlápne v holínce a má ho na palci. Děláme si snídani a Ally dostane narozeninový dort, který jsme jí včera na tajňačku kupili v obchodě v Bergambachtu. Laura ohrnuje rypák. Pořád jí něco nechutná. O něco později se vydáváme na zastávku u recepce kempu. Autobus jede asi za 15 min. Nasedneme a jedeme na druhou stranu než včera. Dojedeme do Krimpenu. Řidič autobusu nás vyloží přímo u trajektu. Lístek stojí 4e za všechny (2 dospělý a 2 děti). Loď právě odplouvá. Na druhé straně vyloží auta i pasažéry, hned naloží nové a jede zase nazpátek. To samé se opakuje i tady. Nalodíme se a po chvilce se odplouvá. Platíme lístek přímo na palubě. Prodavač všechny obejde a zkasíruje. Platíme 0.75e za osobu. Dohromady 3e. Na druhé straně jsme hned v Kinderdijku. Sinice vede rovně dál od trajektu a nalevo jsou male cihlové domky. Jdeme okolo nic k parku s větrnými mlýny. Vstup je vlevo za domky. Pokud se tu chcete jen projít okolo kanálu a mlýnů neplatí se nic. Pokud chcete jít do mlýna pak je cena pro dospělého 13e a pro dítě 5.5e. Můžete si i vybrat plavbu (prohlídku) lodí tam je cena 13e. Zaplatíme si jedem lístek pro dospělého a jeden lístek pro dítě. Ony ty mlýny jsou všechny stejné tak se prostřídáme. Na začátku u vstupu je přečerpávací stanice, které udržuje hladinu vody v kanálech. Přečerpává přebytečnou vodu zpět do řeky. Voda se přečerpává pomocí šnekových čerpadel.  Všude okolo jsou desítky mlýnů. Jdeme okolo kanálu dál. Jsou tu kačeny, které se nechají krmit z ruky. Dojdeme k prvnímu otevřenému mlýnu a jdeme si ho prohlédnout. Můžete tu vidět mechanismus, jak to fungovalo. Po schodech můžete vystoupat až nahoru do mlýna. Postupně se dělá trošku lepší počasí a dokonce vykoukne i slunce. Zajdeme na prohlídku druhého mlýna a nakonec dojdeme k jednomu domku, kde se prodávají suvenýry a kafe. Tak tu také něco dokoupíme a dáme si venku u domku kafe. Pak jdeme jednou cestou vedoucí kolem mlýnů do vesnice. Vejdeme na konci vesnice. Jdeme po silnici mezi domy zpět k trajektu. Už je docela pěkně a udělalo si trošku tepleji. Dojdeme k trajektu a přejedeme zase na druhou stranu. Času máme dost a tak se jdeme podívat do centra Krimpenu. Autobus projíždí městem, tak na něj později nasedneme přímo v centru. Vracíme se zpátky do kempu. V kempu si uděláme večeři a odpočíváme. Už je zase zataženo, ale aspoň neprší.

Den 9
neděle 3.6.2018,  16°C, 9:00 h, Bergambacht NL
tacho 8615 km, ujeto 777 km

Vstáváme dnes brzo. Po 8h se vydáváme na cestu. Dnes je náš poslední den a chystáme se vrátit domů. Z kempu jedeme do Bergambachtu. Najedeme na silnici N210 jedeme dál ve směru od Rotterdamu. Jedeme na Shoonhoven. Je to asi jen 6km. Odbočujeme na N216 a po chvilce jsme u trajektu přes řeku De Lek. Čekáme na loď. Platíme za auto a nás čtyři 4.5e. Jedeme dál k dálnici A15 do Gorinchemu. Je tu mlhavo. Jedeme na Nijmegen a pak už na jih po A73. Po chvilce odbočujeme na dálnici A77 směrem do Německa. V Německu jedeme dál po 57 na Dortmund. V Dortmundu to vypadá na déšť. Přejedeme na 44 a jedem dál na východ na Kassel. Kousek nás to vede po silnici č. 7. Staví se tu dálnice, ale není ještě hotová. Dojíždíme do Eismachu. Zastavujeme se tu na jídlo a kafe. Jedeme dál a dělá se venku pěkně 25°C. Jedeme do Erfurtu, kde se vracíme na dálnici 4. Cestou se rozsvěcí kontrolka AdBlue. Dolévám zásobu, co máme v autě. Jedeme dál a po chvilce se rozsvěcí zase. Myslel jsem, že stačí troška. Koukám do knížky a zjišťuji, že nádrž je na 22l. No tak to tam ten 1l není ani znát. Zastavíme na benzínce a dokupujeme plastový kanystr 5l za 11e. Nalijeme ho tam a uvidíme. Jedeme dál na Chemnitz. Opouštíme dálnici a jedeme po silnici 174 na Chomutov. Za chvilku už jsme v Česku. Zastavíme se v Chomutově na jídlo. Venku už je příjemně teplo. Zbytek cesty jedeme po 13 na Most a pak domu. Přijíždíme ve 20h.